5 sposobów na szybkie i bezbolesne samobójstwo Chcę sięgnąć za Horizon


Złota zasada łączenia kolorów


12 czerwca 2015, 22:07 | 9 komentarzy | 12 717

Projekty graficzne można dla dużego uproszczenia podzielić na dwie grupy: takie, które są przygotowane zgodnie z zasadą prawidłowego łączenia kolorów oraz takie, które nigdy nie powinny ujrzeć światła dziennego.

Jesteś na takim poziomie, jaki sobie „wypatrzysz”

Nie zostaniesz dobrym grafikiem jeśli nie będziesz obserwował jak zmieniają się trendy. Podpatrywanie jak wyglądają prace innych to nie grzech. „Grzechem” zaniedbania może być brak czasu na przyglądanie się nowym pomysłom koleżanek i kolegów z branży. Linków można wymieniać pewnie bez liku, ale przypuszczam że im więcej bym ich tu podał tym mniejsze prawdopodobieństwo, żebyście którykolwiek otworzyli. Wysyłam więc tylko jeden:

https://www.pinterest.com/explore/poster-designs/

Co prawda oprócz plakatów znajdziesz wśród tych prac projekty graficzne stron www, infografiki oraz zdjęcia ale to nie szkodzi. Chodzi o to, żebyś opatrzył się z ładnymi projektami. Im częściej będziesz tam i w inne miejsce zaglądał, tym bardziej pewne że samemu projektując będziesz miał przed oczami profesjonalnie wykonane projekty, a Twoje prace będą zbliżać się coraz bardziej do ideału.

Oceń obiektywnie swój projekt

Przyznaj przed sobą samym, czy plakat, który wychodzi spod Twojej ręki przypomina bardziej to:

czy jest bliższy temu projektowi:

Jeśli Twoje projekty przypominają pierwszy plakat, a robisz w grafice już kilka ładnych lat to mam do Ciebie tylko jedną prośbę:

Nie sil się na oryginalność. Ogranicz szczegóły i dobór kolorów do minimum. Plakat w Twoim wykonaniu z ciekawym fontem w kolorze czarnym na białym tle i zmiana rozmiaru słów w zależności od ważności informacji (oczywiście nie każde słowo, a maksimum 1-3) będzie bardziej czytelny i zachęcający aniżeli praca przy której się niemiłosiernie namęczysz, a wyjdzie z niej straszny gniot.

Z projektowaniem jest trochę jak z nauką jazdy. Zanim wyjedziesz L-ką na autostradę musisz poznać teorię i pojeździć po mało ruchliwych uliczkach. Przygotowywanie grafiki to złożony proces. Jeśli postawisz poprzeczkę za wysoko to usiłując zrealizować swój plan w 100% zaprojektujesz potworka, który być może będzie Ci się podobał, ale tylko dlatego, że siedziałeś nad nim tyle czasu, że straciłeś zdrowy dystans do swojego projektu.

Kolejny przykład:

plakat1

Za plakat zabrał się ktoś kto na projektowaniu się nie zna no i przekombinował. Góra jest poprawna, problem zaczyna się ze zdjęciem, którego czarne tło gryzie się z czerwienią. Później jest jeszcze gorzej – widzimy gradient przechodzący w kolor biały żywcem wzięty z lat 90’tych. Najsłabiej wypada żółta informacja o czasie trwania wystawy. Miało być wyraźnie i odznaczać się jako najważniejsza informacja na plakacie, a przez czarną ramkę wokół tekstu wyszło mało estetycznie.

A mogło być tak:

plakat2

Bardzo klasycznie, praktycznie w jednym kolorze z wyróżnieniem tytułu wystawy. Wariacje z wielkością czcionki pomogły – od razu wybija się informacja o dacie i godzinie wystawy. Bez większego nakładu pracy powstał ciekawy plakat prezentujący się zwyczajnie dobrze.

Trzeci plakat dotyczący innej wystawy jest moim zdaniem najlepszy:

plakat3

Zwróćcie uwagę na to, że tekst na żółtym tle jest granatowy, podobnie jak tytuł i zapowiedź na górze. Bardzo dobrze dobrana kolorystyka i spójny wygląd sprawiają, że ten właśnie plakat wykonany jest najlepiej. Barwy papieskie wybrane są tu nieprzypadkowo.

Krótki test

Poniżej znajdziecie pięć propozycji tekstu napisanego fikuśnym fontem. Zmieniają się tylko kolory. Który uznacie za najbardziej czytelny i dlaczego? Jaki numer podoba się Wam najbardziej, a którego byście w życiu nie wykorzystali projektując grafikę?

kolory

Piszcie. Komentarze są Wasze.

photo credit: From Add Maths to This? TEEHEE via photopin (license)

Jeśli znalazłeś jakąś literówkę, daj mi o tym znać poprzez zaznaczenie tekstu i wciśnięcie kombinacji Ctrl+Enter.

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli dołączysz do mnie na Facebooku!

Kamil Lipiński – przedsiębiorca, bloger, projektant stron www, założyciel Mocnej Grupy Blogerów oraz człowiek, który ma wielką nadzieję na to, że można się czegoś sensownego o WordPressie dowiedzieć w 500 sekund.
Wierzący (bynajmniej nie w technologię) geek.
  • Mateusz Augustyn

    „Poniżej znajdziecie pięć propozycji tekstu napisanego fikuśnym fontem. Zmieniają się tylko kolory. Który uznacie za najbardziej czytelny i dlaczego? Jaki numer podoba się Wam najbardziej, a którego byście w życiu nie wykorzystali projektując grafikę?”

    Ostatni.

    Pierwszy nie gdyż:
    Nie podoba mi się czcionka udająca kaligrafię, tam gdzie można byłoby naprawdę zastosować kaligrafię. Zazwyczaj pisząc zaproszenia, podpisując się stosuje się czarny (lub ostatecznie niebieski) tusz na białym papierze. Przy takim pomyśle preferowałbym prawdziwe zdjęcie naprawdę napisanego słowa.

    Drugi nie z dwóch powodów.
    Po pierwsze jest mało czytelny.
    Po drugie udaje to co powinno być zdjęciem, czyli odciśnięty na szarym papierze kopertowym wyższej jakości napis, gdyby było to zdjęcie odpowiednie ustawienie światła (i cieni) nadanie kontrastu sprawiłoby, że mogłoby to wyglądać dość estetycznie.

    Trzeci i czwarty są okropne. Żółty jest na tyle mało intensywny, że litery nie mogą być białe, a to odcinanie się zielonego od czerwieni jest nieprzyjemne dla oczu.

    Ostatni projekt jest jedynym do którego nie mam zastrzeżeń (choć może dobrze byłoby lekko rozjaśnić szarą barwę.

    • Połączenie czerwieni i zieleni to najgorsze połączenie z możliwych. Nie dziwię się, że uznajesz je jako nieprzyjemne dla oczu. Nie róbcie tego w domu. :)

      • Ika

        Oj tam oj tam, ale jaki wyrazisty i zwracający uwagę ;-)

      • Czasami wydaje mi się że ze względu na wyrazistość grafik te kolory łączy. Zastanawiam się tylko w ilu przypadkach dzieje się to z nieprzymuszonej woli, a w ilu jest to przymus klienta, który chcę żeby to wyglądało jak nic innego dotychczas. ;)

  • My byśmy wybrały pierwszy, gdyż naszym zdaniem jest najbardziej czytelny. Drugi i czwarty nie bardzo, gdyż tekst jest słabo widoczny. Trzeci ma za jaskrawą zieloną czcionkę :) Piąty też wygląda ok, ale jednak i tak najbardziej przekonuje nas pierwszy.

    • Bardzo dobry wybór. Powiedzenie „czarno na białym” nie kłamie. :)

      • Dokładnie tak :) Szkoda, że niektórzy o tym nie pamiętają i mają takie wyraziste kolory :)

  • Takie połączenie zieleni i czerwieni aż mnie boli w oczy.
    Co do dobierania kolorów to muszę przyznać, że mam z tym czasami problem, ale stwierdzam, że najlepiej sprawdzają się połączenia, które fajnie ze sobą kontrastują. Wszelkiej maści gradienty, czy inne cieniowanie najzwyczajniej mnie drażnią.

  • Wybrałabym czarny font na białym tle, reszta mi się albo gryzie albo jest mało wyraźna. ;)
    Przydatny post!
    Pozdrawiam cieplutko! :)

Subscribe without commenting




Instagram

Raport o literówce

Następujący tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: