Żeby wygrać, trzeba grać Księdzomondo


Jak rozróżnić logo wybitnie dobre, zwyczajnie dobre i gorzej niż przeciętne?


28 stycznia 2015, 09:18 | 16 komentarzy | 11 312

Każdy z nas jest projektantem. Co to za problem przygotować plakat, logo, szatę graficzną strony internetowej. Wiele osób kierując się tymi słowami podejmuje się projektowania i czasami to strzał w dziesiątkę. Po pierwszych projektach czekają ich wyróżnienia, sława, nagrody w konkursach i czerwony dywan. Zanim to osiągną czeka ich jeszcze jedno. Kubeł zimnej wody na głowę.

Nie oszukujmy się że zawsze nasz projekt jest polany lukrem i gotowy do schrupania przez wygłodniałych dobrego designu klientów. Częściej samodzielne próby przygotowania dobrego projektu graficznego kończą się po pierwszych przymiarkach. Brak odpowiedniego przygotowania, świadomości które połączenie kolorów czy elementów się sprawdzi, zbyt małe umiejętności obsługi odpowiednich programów – wszystkie te elementy składają się na „dizajnerską” klęskę. Nie o tym chciałem jednak pisać. Tak to jest jak myśli szybciej wędrują po głowie aniżeli palce po klawiaturze.

Zobaczcie trzy grupy logotypów. Gorąca prośba ode mnie – nie zatrzymujcie się za długo nad trzecią grupą. Zwykle im częściej obcujemy z dobrym designem tym wyższe mamy wymagania i tym lepsze rzeczy wychodzą spod naszych rąk. Niestety to działa też w drugą stronę, dlatego zatrzymajmy się lepiej na grupie pierwszej i ewentualnie drugiej.

Logotypy wybitnie dobre

microsoft

Wielkie korporacje bardzo często stawiają na prostotę. Tak było w tym przypadku. Jeśli prześledzicie historię zmian tego logotypu to dowiecie się że to pierwsza modyfikacja po 25 latach. Poprzednio logo firmy, której oprogramowanie jest na milionach komputerów na całym świecie zwyczajnie odstraszało. To jest niezwykle proste ale jednocześnie przejrzyste, nawiązujące do modnych ostatnio kafelków i rozpoznawalne od razu.

color-house

Kolejny przykład kolorowego logotypu, tym razem bardziej rozbudowanego. Żywe, dobrze dobrane kolory to połowa sukcesu. Logotyp powinien być tak zaprojektowany, żeby można było na niego patrzyć godzinami. Color House należy prywatnie do mojej ścisłej czołówki.

metropolitan

Ostatni przykład już nie taki kolorowy jak poprzednie. Autor wykorzystał ostatnio modną metodę łączenia ze sobą kształtów o różnych odcieniach bazujących na jednym kolorze. Sygnet nad tytułem wyszedł bardzo ładnie, a dobrze dobrane barwy powodują, że litera „M” wydaje się być bryłą przestrzenną. I jeszcze ciekawostka: chcesz zobaczyć jak śliczne logo może zostać sprofanowane przez projektanta stron www? Zajrzyj na witrynę Metropolitan Community College.

Logotypy dobre

siodemka

Jako firmy kurierskiej nie polecam ale muszę przyznać, że ich logo jest jednym z lepszych spośród wszystkich firm dostarczających przesyłki w Polsce (nie żeby było takie dobre, po prostu konkurencja ma logotypy wołające o pomstę do nieba). Symbolika do mnie przemawia. Strzałka symbolizująca kierunek dostarczenia przesyłki, skrzydło które ma sugerować, że są one dostarczane błyskawicznie.

hilton

Logotypy bardziej rozpoznawalnych hoteli prezentują się bardzo okazale. Hilton czy Sheraton mają się czym pochwalić, ale branża hotelowa czy ogólnie rzecz biorąc turystyczna ma środki i może sobie pozwolić na grafika z prawdziwego zdarzenia. Zwróć uwagę na bardzo ładny podpis pod napisem „Hilton” (szczególnie znak &), a także na sygnet z literą H i zabawę bielą i czernią. Detal ale przyciąga uwagę.

bp

Nieczęsto połączenie koloru zielonego i żółtego w logotypie wygląda tak dobrze jak u na szyldzie każdej stacji BP. To mój faworyt wśród popularnych Polskich stacji. Ogólnie kolor zielony pasuje do branży motoryzacyjnej. Co sądzicie?

Logotypy w które lepiej się nie wpatruj za długo

Tym razem bez komentarza. Zerknijcie okiem i zapomnijcie, że to kiedykolwiek widzieliście. Trzy powody dla których warto powierzyć projektowanie logo osobie, która zna się na rzeczy:

bud-krusz
atut
hotel-stal

Jeśli znalazłeś jakąś literówkę, daj mi o tym znać poprzez zaznaczenie tekstu i wciśnięcie kombinacji Ctrl+Enter.

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli dołączysz do mnie na Facebooku!

Kamil Lipiński – przedsiębiorca, bloger, projektant stron www, założyciel Mocnej Grupy Blogerów oraz człowiek, który ma wielką nadzieję na to, że można się czegoś sensownego o WordPressie dowiedzieć w 500 sekund.
Wierzący (bynajmniej nie w technologię) geek.
  • Jan Machyński

    Ciekawe – tym bardziej, że sam zatrudniłem grafika, aby wykonał mi logo do bloga. Zobaczymy co mu wyjdzie :)

    • Widzę, że u Ciebie remont na poważnie więc chyba zmiany sięgają dalej niż logo.

      • Jan Machyński

        No tak, motyw też się zmieni. Dodatkowo, w ramach doszkalania się w angielskim i ogarnianiu HTML i CSS będę siedział nad działaniem strony :)

  • Do mnie Bud Krusz przemawia :D

    Ja muszę się kiedyś zabrać za moje logo, bo wrzuciłbyś je bezsprzecznie do 3 grupy :P

    • Widzę, że jesteś już po pierwszych poprawkach, bo poprzednie faktycznie (najdelikatniej mówiąc) nie wyglądało najlepiej. Ba, nawet prześledziłem proces zmian logotypowych u Ciebie. Google prawdę Ci powie :P

      • Aktualne też jest takie sobie ;) Ja po prostu sam lepszego już nie jestem w stanie wyczarować :P

  • Szkoda, że w tych złych są tylko jakieś niszowe projekty.
    Mogłeś spokojnie wrzucić tam coś bardziej znanego, czyli nowe logo Poczty Polskiej, w które faktycznie, lepiej się za długo nie wpatrywać. Rzetelna firma ma paskudne logo, nie dość, że jak KRD

    • Może Cię zaskoczę ale podoba mi się logo Poczty Polskiej. Spokojnie za to mógłbym do tej grupy wrzucić PZU.

      • Tu nie chodzi o to, czy się podoba czy nie, ale przypatrując się bliżej można coś zobaczyć i potem to już zostaje w głowie na zawsze.

        PZU jest zdecydowanie „średnie”. Na pewno przepłacone ;)

        To jest jeszcze straszne: http://www.ljplus.ru/img/y/a/yarvu/polska.gif

        A jeszcze po Polskich dobrych patrząc, to strasznie mi się logo PZPN podoba.

  • Point

    Czas pochwalić się swoim logotypem ;) A całe zestawienie bardzo trafne.

    • No no, ładnie :) Połączenie liter widzę ostatnio modne. #byćjakJasonHunt

      • Point

        Odpowiedni font, chociażby ostatnio modne Lato. I wszystko klei się samo ;) Prostota często jest najlepsza, ale nie zawsze.

        Jeśli chodzi o Tomczyka, to osobiście moje logo było stworzone szybciej niż jego premiera bloga i nowej identyfikacji.

  • Mi znajoma zrobiła nowe, przepiękne logo, którym jaram się od kilku dni… ale na razie się nie chwalę, bo może zmienię (a raczej na pewno) szablon na blogu, więc będzie kompleksowa zmiana :-D

    • W końcu doczekam się zmiany szablonu u Ciebie :) Jeszcze w lutym planujesz te duże zmiany?

      • Planuje jak najszybciej, ale jeszcze nie znalazłam nawet odpowiedniego szablonu (tzn. znalazłam, ale są za drogie ;-) ), więc terminu nie podaję dla bezpieczeństwa ;-)

  • Bardzo fajnie, tylko generalnie należało by wspomnieć że dobre logo to przede wszystkim proste logo – ale nie prostackie, takie które idzie zapamiętać i łatwo skojarzyć. Kiedyś na behu była taka prezentacja dot. właśnie projektowania logo, którą zobacz tu: http://www.hauerpower.com/blog/ciekawostki-graficzne/projekt-logo-podstawowych-zasad,

    logo colour house jest ok – wg. mnie za dużo, wśród dobrych logo – tutaj chyba nowy wpis by się kroił. :)

Subscribe without commenting




Instagram

Raport o literówce

Następujący tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: