Aplikacje odkłamane Dorastamy razem z technologią

Czy warto podróżować wypożyczonym samochodem na wakacjach?

09 maja 2018, 23:40 | 3 komentarze | 199 197

Czy Wy też podczas majówki byliście już myślami na wakacjach? Ja trochę tak, choć majówkę spędzaliśmy tym razem w domu, a wspomnieniami byliśmy w Hiszpanii. Mieszkaliśmy co prawda tylko 40 km od centrum Barcelony ale ponieważ planując podróż mieliśmy ambitne plany zobaczenia kilku dalszych nadmorskich miasteczek, postanowiliśmy wypożyczyć auto.  Czy wyszło nam to na dobre?

To nie jest artykuł sponsorowany. Przedstawiam w nim firmę Enterprise z której usług korzystaliśmy. Dla jasności – to ja musiałem im zapłacić (nie oni mi) za wynajem auta – gdyby ktoś jeszcze miał wątpliwości :)

W pierwszej połowie kwietnia Casa Soleada w Sant Vicenç de Montalt stała się naszym domem. Gościnność i otwartość właścicieli pozwoliła w mig oswoić się z Hiszpanią, która jeszcze przed kilkoma tygodniami była dla nas abstrakcją. Nasz dom był na tyle duży, że spokojnie moglibyśmy codziennie spać w innej sypialni, a podczas gorszej pogody z powodzeniem bawić się w chowanego (co zresztą robiliśmy – kto ma dzieci w wieku przedszkolnym ten wie, że najlepszą zabawą jest schowanie się przed nimi). Mimo to postanowiliśmy wykorzystać jak najlepiej 6 dni pobytu i planowaliśmy zobaczyć jak najwięcej. W pierwszych dniach podróżowaliśmy wszędzie na piechotę, busami, pociągami i metrem. Wtedy też jako cel naszych podróży obraliśmy Barcelonę i okoliczne miasteczka. Dowiedzieliśmy się, że łatwiej jest zwiedzać Barcelonę korzystając z komunikacji miejskiej. Znalezienie miejsca parkingowego bliżej centrum graniczy z cudem. To był strzał w dziesiątkę.

Jeśli przyszedłeś tu tylko po porady dotyczące wypożyczenia samochodu – kliknij tutaj

Po kilku dniach zmieniliśmy środek transportu. W położonym niedaleko Mataró czekał na nas zarezerwowany wcześniej Seat Ibiza z fotelikami dla dzieci. Dłużej nie czekając ruszyliśmy wzdłuż wybrzeża, aby zwiedzić miejscowości, które chcieliśmy zobaczyć będąc w Hiszpanii.

Szybka „nauka jazdy” i w drogę

Zaskoczyło mnie, że przed odebraniem samochodu otrzymałem przyspieszony kurs teoretyczny prawa jazdy. Pracownik wypożyczalni wskazał gdzie jest sprzęgło, hamulec i gaz, jak się zmienia biegi oraz co zrobić w razie awaryjnego hamowania. No nic, jedynka i gazu.

Kilkuletni Seat Ibiza sprawował się na krętych drogach wręcz wzorowo. Przesiadka z kilkunastoletniego Opla jednak robi różnicę. Auto stało się naszą przepustką do „hiszpańskiej Wenecji” (Empuriabrava) do której dotarcie pociągiem i autobusem zajęłoby pół dnia. Na miejscu byliśmy niezależni – mogliśmy w każdym momencie wsiąść do auta i pojechać w inną część miasta.

Empuriabrava

Kolejnego dnia obraliśmy kurs na Tossa de Mar – urokliwe miasteczko ze starówką ukrytą za średniowiecznymi fortyfikacjami. Tu znów – gdybyśmy chcieli się tam wybrać pociągami to musielibyśmy się wracać 45 min. do Barcelony i potem wsiąść w inny pociąg aby w ponad 1,5 godziny dojechać na miejsce. Samochodem zajęło nam to kilkadziesiąt minut. W Tossa de Mar próbowaliśmy pierwszy raz owoców morza. Wybór restauracji nie był łatwy, bo zależało nam na miejscu gdzie dostaniemy najsmaczniejsze krewetki i mule. Gdyby Google Maps podpowiedziało nam, że najlepsza restauracja jest na drugim końcu miasta – nie musielibyśmy tam iść na piechotę.

Tossa de Mar

20 porad dla wypożyczających samochód za granicą

Czas przejść do obiecanych porad dla wszystkich, którzy chcą podróżować wypożyczonym autem na wakacjach. Mam nadzieję, że wymienione niżej punkty pomogą Wam w szybkim i bezproblemowym dotarciu do celu.

1. Planujesz wypożyczyć auto w dużej wypożyczalni posiadającej rezerwację online – skorzystaj z niej aby ograniczyć biurokrację na miejscu i tym samym oszczędzić na wynajmie. Minus tego rozwiązania jest taki, że gdyby coś się w ustaleniach zmieniło (np. chciałbyś oddać samochód nie w tym samym mieście, a np. na lotnisku) to wypożyczalnia może policzyć sobie sporo za zmianę warunków umowy elektronicznej.
  2. Jeśli planujesz odpowiednio wcześniej podróż to dokonaj rezerwacji online możliwie jak najwcześniej. Pozwoli Ci to zaoszczędzić nawet do 30-40% ceny wynajmu.
  3. Niektóre wypożyczalnie wymagają posiadania od kierowcy karty kredytowej (nie wystarczy płatnicza) bo będą chcieli ściągnąć AC i zwrotną kaucję z takiej karty. Jeśli takiej nie posiadasz to upewnij się czy nie będzie koniecznie potrzebna. Na karcie kredytowej powinno być imię i nazwisko osoby wypożyczającej auto.
  4. Upewnij się, że na karcie masz odpowiednio dużo środków aby zapłacić kaucję i mieć pieniądze na wakacyjne życie. Zwykle kaucja wynosi ok. 300-400 € (choć jest zależna od wartości auta) i jest w całości zwrotna.
  5. Pamiętaj aby zabrać ze sobą prawo jazdy. Możesz wziąć także paszport ale w UE dowód osobisty raczej wystarczy. Jeśli wybierasz się poza granice Unii, wtedy udaj się do wydziału komunikacji w swoim urzędzie po prawo jazdy międzynarodowe. Czytałem, że w niektórych Państwach UE jest ono także wymagane, nic nie zaszkodzi zadzwonić do wypożyczalni i zapytać czy prawo jazdy własnego kraju wystarczy.
  6. Jeśli wypożyczysz auto o 10 w poniedziałek i oddasz o 11 we wtorek to niektóre wypożyczalnie potraktują to jako wypożyczenie na dwa dni. Staraj się mieścić w 24 godzinach aby ograniczyć koszty.
  7. Wybierz auto które mało pali, aby zaoszczędzić na paliwie. A skoro już jesteśmy przy paliwie to zatankowane auto do pełna zwykle trzeba oddać również z pełnym bakiem. Warto dowiedzieć się od wypożyczalni jakie są zasady w tym konkretnym miejscu. Przed wyruszeniem w podróż możesz sprawdzić orientacyjne ceny za litr paliwa.
  8. Zapoznaj się z umową aby ustalić czy wypożyczalnia wprowadziła dzienny limit przejechanych kilometrów, aby za ich przekroczenie nie została nałożona na Ciebie dodatkowa opłata.
  9. Warto dowiedzieć się na jakich zasadach jest ubezpieczane auto i co zrobić w razie, gdyby zaistniała szkoda. Szczególnie przewertuj umowę pod względem CDW (collision damage waiver) zmniejszającego odpowiedzialność w wyniku szkody – kolizji lub wypadku drogowego. Zwróć też uwagę na TP – Theft Protection redukujące obciążenie w przypadku kradzieży auta.
  10. Jeśli potrzebujesz się dodatkowo zabezpieczyć możesz skorzystać także z Super CDW oraz Super TP jednak bardziej opłacalne jest skorzystanie z podobnych ubezpieczeń w polskich firmach ubezpieczeniowych. Niezależnie od decyzji upewnij się czy ubezpieczenie obejmuje cały pojazd (wraz z oponami, dachem i lusterkami).
  11. Przed ruszeniem warto sprawdzić stan pojazdu i zgłosić pracownikowi wypożyczalni wszystkie uszkodzenia czy zarysowania. Można także na miejscu zrobić zdjęcia uszkodzeń aby mieć w razie czego dowód, gdybyśmy mieli być przy oddawaniu samochodu pociągnięci do odpowiedzialności za szkody, których nie wyrządziliśmy.
  12. Jeśli auto będzie używał dodatkowy kierowca – warto jest uprzedzić o tym wypożyczalnię i poprosić o doliczenie dodatkowej opłaty. Jeśli o tym zapomnisz, a drugi kierowca spowoduje wypadek, wtedy wykupione ubezpieczenie auta nie będzie ważne i szkody będziesz musiał naprawić z własnej kieszeni.
  13. Wypożyczenie dwóch fotelików samochodowych w naszym przypadku zwiększyło koszt wynajmu prawie dwukrotnie. Jeśli macie tylko możliwość to weźcie w podróż choćby jeden swój fotelik aby ograniczyć koszty lub wypożyczcie foteliki w innym miejscu.
  14. Sprawdź godziny pracy firmy, która nam samochód wynajęła. Oddanie auta po godzinach pracy może wiązać się z dodatkowymi opłatami.
  15. W razie planowania przekroczenia granicy innego państwa – zgłoś to możliwie szybko do wypożyczalni. Otrzymasz certyfikat, który może się przydać podczas kontroli drogowej.
  16. Jeśli masz mniej niż 25 lat to najprawdopodobniej zapłacisz za wypożyczenia auta więcej. Jeśli w podróż wybiera się ktoś kto jest starszy i łapie się na zniżkę – spróbuj go przekonać, aby został wakacyjnym kierowcą.
  17. Potrzebujesz zabezpieczenia przy oddawaniu auta. Zrób zdjęcia stanu w jakim został oddany.
  18. Po pewnym czasie od oddania auta sprawdź czy kaucja wróciła na Twoje konto.
  19. Mniejsze wypożyczalnie ponoć oferują korzystniejsze ceny niż „sieciówki” ale większe są w stanie dać Ci lepsze ubezpieczenie. Jeśli masz możliwość to wybierz co jest dla Ciebie istotniejsze.
  20. Sprawdziłem najlepsze oferty w agregatorach wynajmu auta. Choć tych jest naprawdę dużo to po krótkim researchu liderem okazał się:

Holiday Autos – wynajem samochodów za granicą

Jeśli macie niedosyt po powyższej relacji z Hiszpanii zza kółka to zapraszam na 280dni.com. Kasia opisała szczegółowo nasz pobyt pod kątem wypoczywania z dziećmi za granicą. Zapraszam także do obserwowania Casa Soleada na Facebooku. Jeśli szukacie miejsca do wypoczynku w Hiszpanii to gorąco polecam Casa Soleada Barcelona.

Jeśli znalazłeś jakąś literówkę, daj mi o tym znać poprzez zaznaczenie tekstu i wciśnięcie kombinacji Ctrl+Enter.

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli dołączysz do mnie na Facebooku!

Kamil Lipiński – mąż i ojciec, przedsiębiorca, webdeveloper, bloger, człowiek, który ma wielką nadzieję na to, że można się czegoś sensownego o WordPressie dowiedzieć w 500 sekund. Wierzący (bynajmniej nie w technologię) geek.

Subscribe without commenting

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: