Zagadki pod kluczem Jak prowadzić parafialny fanpage na Facebooku?


Poradnik dla blogera


29 kwietnia 2015, 22:18 | 7 komentarzy | 26 977

Chociaż pomysł na prowadzenie bloga nie jest obecnie specjalnie oryginalny, to profesjonalizacja blogosfery i jej pozytywny odbiór w mediach sprawiają, że osób chcących założyć bloga jest coraz więcej. Przybywa też tych, którzy zrobili pierwszy krok, blogują już kilka lat i nie wiedzą jak zdobywać nowych czytelników. Mam nadzieję, że jedni i drudzy znajdą tu konkretne porady, które będą mogli zastosować w praktyce.

Publikacji o blogosferze jest w dalszym ciągu niewiele. Oprócz książki jednego z najbardziej rozpoznawalnych blogerów i wielu tekstów rozrzuconych po różnych blogach nie ma w sieci konkretnego poradnika. Postanowiłem polecać w poradniku teksty innych blogerów, które znalazłem przygotowując materiały do tego wpisu. Wychodzę z założenia, że jeśli ktoś napisał wartościowy tekst, który będzie coś wnosił do tematu to warto go tutaj pokazać. Zasięgnąłem też rady znajomych z Mocnej Grupy Blogerów, którzy pomogli w przygotowaniu porad przed otwarciem bloga oraz przejrzeli poradnik i uzupełnili go o treści, których wcześniej tu zabrakło.

Na dobry początek sprawdź czy blogowanie jest dla Ciebie. Załóż bloga na dowolnej darmowej platformie (polecam wordpress.com albo tumblr.com) i daj sobie kilka miesięcy. Nie licz na to, że w tym czasie pojawią się pierwsi reklamodawcy z propozycją współpracy. Rozwijaj swój warsztat, zobacz czego ludzie szukają w sieci i daj im to. Bądź blogerem, który będzie pisał unikatowe, pogłębione teksty. Zainwestuj swój czas i nie zapomnij promować swojego bloga. Zadbaj o ciekawy język, pracuj nad swoim warsztatem, pamiętaj aby pisząc teksty pobudzać wyobraźnie swojego czytelnika. Nie pisz w próżnię. Stwórz konkretny profil czytelnika i pisz bezpośrednio do niego jakbyś opowiadał coś swojemu dobremu znajomemu.

Przeczytaj także:

Jak często piszesz? Jeśli udaje Ci się opublikować tekst raz w tygodniu to pisz dwa razy częściej. Piszesz 2 razy w tygodniu? Publikuj w każdy dzień powszedni. Sprawdź w ten sposób czy nie będzie Ci brakowało tematów. Dużo czytaj. Odwiedzaj nowe miejsca. Szukaj inspiracji. Przy częstym pisaniu pomysły na artykuły same powinny Ci przychodzić do głowy. Co więcej, publikując codziennie zobaczysz z jaką łatwością oryginalne pomysły będą same przychodzić do głowy.

Osiągnąłeś już ten poziom kiedy po kilku dniach bez publikacji nowego tekstu czujesz się nieswojo? Czas najwyższy zrobić krok naprzód.

Chcąc budować świadomie swoją markę powinieneś mieć własny serwer i domenę (własny adres). Osobiście korzystam z Home.pl ale możesz równie dobrze wybrać tańsze rozwiązania: OVH albo Linuxpl.com. Możesz też rozpocząć współpracę z Zenboxem. Wiele blogów wisi na ich serwerze ale ja nigdy nie mogłem się przekonać do płatności za ilość odsłon mojego bloga. To uczciwe rozwiązanie ale wolę zapłacić więcej na starcie i mieć pewność, że cena się nie zmieni przy większym transferze albo braku miejsca na serwerze.

W dalszej kolejności poszukaj szablonu. Instalacja WordPressa nie jest szczególnie trudna, jednak wymaga wcześniejszego przygotowania. Z instalacją kupionego szablonu i importem przykładowych treści też powinieneś sobie dać radę o ile znasz angielski i nie boisz się czytać dokumentacji. Największy problem może Ci sprawić dostosowanie szablonu do indywidualnych potrzeb i spolszczenie niektórych elementów. Najlepiej spisz je na mailu i prześlij do kogoś kto zna WordPressa jak własną kieszeń. Indywidualna usługa może przekroczyć koszt szablonu ale zaufaj – są to dobrze wydane pieniądze. Jeśli wiesz, że wkrótce będziesz zarabiał na blogu to warto to ryzyko podjąć, a koszty zwrócą Ci się po kilku miesiącach.

Odnośnie sklepów z szablonami to ciągle najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie szablonu na ThemeForest. Jest to część EnvadoMarketu, który oferuje najwięcej motywów i wtyczek do WordPressa. W ostatnich miesiącach zostawiłem tam setki dolarów przygotowując strony dla moich klientów. Są oczywiście inne serwisy: testowałem kiedyś ElegantThemes ale nie byłem zadowolony z poziomu szablonów. Jest co prawda dużo taniej, bo za niecałe 70$ otrzymujesz ponad 80 różnych szablonów, ale aby zaoszczędzić Ci nerwów nie podaję nawet linka do ET. W sieci da się znaleźć też darmowe szablony ale te zawsze były niewystarczające. Chcesz to je wygooglaj ale pamiętaj – robisz to na własną odpowiedzialność ;)

Przeczytaj także:

1) Wyrównanie tekstu w kolumnie

Nie ma większego znaczenia czy tekst jest wyjustowany czy przylega do lewej krawędzi kolumny z treścią. Najgorszą rzeczą jaką możesz zrobić to wyśrodkowanie tekstu. Wyjątkiem jest pisanie wierszy, wtedy to wygląda dobrze. W każdym innym wypadku skorzystaj z justowania albo wyrównania do lewej.

2) Akapity i śródtytuły

Lubisz czytać teksty, które nie mają akapitów? Ja też nie. Przed przygotowaniem tekstu zaplanuj go spisując główne myśli, a później na ich podstawie rozwiń tekst tworząc akapity. Kiedy będziesz już miał podział na akapity dodaj śródtytuły. Chwytliwe nazwy są mile widziane.

3) Każdy wpis powinien mieć zdjęcie. Ładne zdjęcie.

Nie ma że boli. Każdy wpis bez wyjątku powinien być opatrzony zdjęciem. Możesz zrobić je samemu albo poszukać wśród kilku płatnych lub bezpłatnych banków fotografii. Spis znajdziesz w linkach poniżej ale gorąco zachęcam Cię do sprawdzenia:

Depositphotos

Depositphotos w dalszym ciągu oferuje testowe 7 dni pozwalające nowym użytkownikom pobrać do 5 zdjęć dziennie za darmo. Warto z niego skorzystać, a później (jeśli już zarabiamy na blogowaniu) za niecałe 50$ kupić miesięczny abonament na 5 zdjęć dziennie. Taki zapas powinien starczyć na niejeden miesiąc aktywnego blogowania. Pamiętaj żeby wyłączyć automatyczne wykupienie kolejnych kredytów, bo może się okazać, że szybko tracisz środki na karcie i nie wiesz w jaki sposób wyciekają.

Jakie nadawać tytuły?

Najlepiej takie, które nie dość że zainteresują czytelnika i zachęcą do lektury całego tekstu to jeszcze na tyle proste aby tekst można było później w łatwy sposób znaleźć w Google. Pamiętaj, że Facebook daje pierwsze życie Twojemu tekstowi, a drugie daje Google. Nie zaniedbuj jednego ani drugiego. Nie myśl tylko o wyszukiwarkach, bo sztuczne frazy naszpikowane słowami kluczowymi nie spotkają się z entuzjazmem Twoich czytelników.

Dlaczego dobry bloger powinien czytać swojego bloga?

Podstawą pisania bloga jest późniejsze czytanie swoich tekstów i korekta. Czasami czytanie po 2-3 razy i upraszczanie zdań, usuwanie błędów językowych i literówek. Odradzam podejście w stylu: czytelnicy i tak sprawdzą i wyłapią błędy. Jeśli szanujesz swoich czytelników to zadbaj również o to, by Twoje wpisy były pisane poprawnie.

Jakie wtyczki warto instalować?

Jeśli już masz bloga na WordPressie to możesz sam dodawać do niego nowe funkcjonalności. Niekiedy 100% dopasowanie wtyczek do Twojego szablonu będzie wymagało dodatkowej znajomości HTMLa i CSSa, ale nie martw się. Część gotowych rozwiązań powinno się udać wdrożyć bez konieczności ich nauki (co nie znaczy, że ich podstawy mogą Ci się wcześniej czy później przydać).

Jeśli instalujesz jakiekolwiek wtyczki to upewnij się, że znajdują się w repozytorium WordPressa. Nie instaluj wtyczek spoza katalogu pluginów (jeśli nie posiadasz odpowiedniego przygotowania) bo może się to źle skończyć. W poniższych artykułach napisałem w sumie o 80 wtyczkach do WordPressa. Wszystkie sprawdziłem ale nie chcę się powtarzać więc jeśli czujesz niedosyt i chcesz poznać konkretne wtyczki to kliknij na linki poniżej.

Warto przeczytać:

Polecam również serwis 500sekund.pl z poradami do WordPressa. Dzięki niemu można samemu, bez kontaktowania się z osobą projektującą strony dodać nowe funkcjonalności do witryny, ulepszyć dotychczasową stronę i znaleźć odpowiedź na nurtujące pytanie. Wszystkie rozwiązania są sprawdzone i pisane prostym językiem w formie instrukcji, która krok po kroku przeprowadzi przez proces wdrożenia. Polecam gorąco:

500-sekund-fb-logo

Ustalmy jedno – najbardziej wpływowi blogerzy nie są w czepku urodzeni. Zapewniam Cię że włożyli sporo pracy i dzięki temu ich blog stał się popularny. Blogowanie może wydaje się łatwym sposobem na zarobek ale ściśle wiąże się z pracowitością blogera. Kiedy bloger przestaje pisać, wtedy z czasem jego strona pustoszeje zdarza się, że musi zaczynać od nowa.

Znajomości też się przydają. Szczególnie jeśli jesteś na etapie rezygnacji z zatrudnienia i rozpoczęcia pełnoetatowej pracy nad blogiem i swoją marką. Wtedy możesz poświęcać się blogowaniu w 100% i przy dobrych wiatrach uda Ci się z tego utrzymać siebie i rodzinę. Warto pamiętać o tym, żeby poznawać nowych blogerów i przedstawicieli firm, które działaniem w blogosferze się interesują.

Zaprzyjaźnij się z wujkiem Google

Wiadomo, że nie można pisać tekstów pod wyszukiwarki, bo zależeć Ci powinno przede wszystkim na czytelnikach. Nie zaszkodzi jednak zadbać o taki tytuł, który pozwoli czytelnikom w łatwy sposób znaleźć Twój tekst. Pamiętaj że czasami im prościej tym lepiej.

Pisz o innych

Dobrym sposobem na docieranie do innych czytelników jest pisanie o nich. Metodę stosuje z powodzeniem Na Temat i każdy kto aktywnie funkcjonuje w sieci wie, że prędzej czy później redaktorzy portalu Tomasza Machały będą się nim interesować. Oni tak działają pisząc teksty o bardzo różnej tematyce i przywołując różne osoby gromadzą wokół portalu coraz większą grupę ludzi.

Planuj swoje działania

Zaprzyjaźnij się z kalendarzem. Może warto kupić nowy tylko na potrzeby Twojego bloga? Część działań na blogu przedstaw swoim czytelnikom. Pokaż w ten sposób, że Twój blog to nie dzieło przypadku ale zaplanowana przestrzeń. Pamiętaj, że brak planowania i podejmowanie tylko spontanicznych działań może sprawić, że Twój blog przestanie w pewnym momencie rosnąć.

Bądź nietuzinkowy

Pozytywnie wyróżnij się spośród innych. Podejmij unikatowy temat, stwórz na swoim blogu kategorię, której nikt się nie będzie spodziewał. Znajdź niszę w której przede wszystkim Ty się będziesz czuł dobrze.

Zadbaj o czytelników

Czytelnicy przychodzą do Ciebie z różnych powodów. Jeśli jednym z nich jest wiedza jaką się z nimi dzielisz, nie zapomnij przygotować praktycznego materiału specjalistycznego. Wymaga to dużo pracy ale mogę Ci obiecać, że trud jaki włożysz w przygotowania się opłaci.

Bądź obecny tam, gdzie są inni blogerzy

Jest kilka grup na Facebooku na których warto być:

Pamiętaj aby po przyjęciu a przed publikacją przeczytać dokładnie regulamin grupy. Przykładowo Blogerzy Brainsztormują to grupa gdzie nie ma miejsca na wpisy, ale za to jest przestrzeń na merytoryczną dyskusję o blogosferze.

Dołącz do akcji pomagającej podnieść bloga na wyższy poziom

Wraz z Mocną Grupą Blogerów przygotowujemy od maja cykl Blog+ czyli inicjatywę dla blogerów, którzy nie boją się zmian i chcą się rozwijać. Ponieważ żeby się rozwijać trzeba podejmować nowe wyzwania, dlatego proponujemy comiesięczne aktywności pozwalające wyjść poza własną strefę komfortu. To co, wchodzicie w to? Jeśli tak to zapraszam do polubienia naszego fanpage’a.

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli dołączysz do mnie na Facebooku!

Kamil Lipiński – mąż i ojciec, przedsiębiorca, webdeveloper, bloger, człowiek, który ma wielką nadzieję na to, że można się czegoś sensownego o WordPressie dowiedzieć w 500 sekund. Wierzący (bynajmniej nie w technologię) geek.

Subscribe without commenting




Spelling error report

The following text will be sent to our editors: